Reptes de l'educació digital
Reptes de l'educació digital. Author: Freepik. 2020. License: BY-SA.

Xifres oficials indiquen que el 95% dels usuaris d'Internet a l'estat Espanyol utilitza el seu cel·lular i el 84% es connecta amb el propòsit de donar suport a la seva educació. El model d'educació en línia ha canviat arran de la pandèmia fent créixer aquests percentatges i és important que la indústria de les telecomunicacions estigui preparada per a atendre les necessitats tant d'alumnes com de professors/es.

Aquesta tendència posa en evidència la necessitat de la denominada educació 4.0 i la importància de l'accés a l'educació en tots els nivells per reduir la bretxa digital preexistent. I la millor manera de revolucionar l'educació és integrant la tecnologia. Identifiquem alguns dels principals reptes als quals s'està enfrontant l'educació en línia:

1. Bretxa digital

Segons dades del Comscore, 6 de cada 100 alumnes de tots els nivells escolars no van rebre classes en línia durant la pandèmia. Això fa palés que les desigualtats preexistents s'han acrescut durant la pandèmia i es necessita treballar en favor de la inclusió digital amb infraestructura suficient i una xarxa de confiança a la disposició de totes les persones usuàries. També cal atendre específicament a la bretxa digital de gènere, els estereotips i deseigualtats que fomenta i genera.

2. Experiència educativa personalitzada

Cada alumne aprèn de manera diferent i al seu propi pas, per tant és important que les persones formadores apostin per continguts que integrin elements d'interès per a cadascun d'ells/es. Avui més que mai, l'alumnat requereix d'atenció personalitzada per a mantenir-se al dia amb els aprenentatges que haurà d'adquirir la resta de l'any escolar.

3. Capacitació tecnològica

Les escoles del futur demanen competències digitals i el seu constant desenvolupament. Tots els agents educatius necessitaran jugar un paper molt més proactiu en la seva formació, ja que cada vegada necessitaran més aplicacions, programes, equip i eines per a exercir les seves tasques diàries de manera satisfactòria.

4. Adaptabilitat

La crisi del covid-19 ha demostrat que moltes de les plataformes creades per a l'educació virtual manquen d'adaptabilitat i intuïció per a generar un aprenentatge òptim i eficient per als estudiants. És clau que les plataformes virtuals tinguin un sistema fàcil, dinàmic i llegible perquè els i les estudiants no trobin un obstacle a l'hora de començar a estudiar. D'altra banda, la velocitat de càrrega i els servidors que s'utilitzen han de ser els apropiats perquè en cas de presentar-se un trànsit diferent en la plataforma, aquesta no col·lapsi.

5. Accés igualitari i inclusió

Assegurar l'accés igualitari a una formació de qualitat resulta un factor essencial tant per a les persones com per a la societat en general, ja que combat les desigualtats i determina el potencial de desenvolupament d'una nació. La pandèmia ens ha brindat una gran oportunitat per a planificar, adaptar materials i ajustar els formats que utilitzem i Internet és clau per a l'accés a informació, però també és clau per a l'existència de diferents iniciatives de suport fonamentals per als qui viuen en contextos on s'imposa la repressió de la seva identitat com a mecanisme de supervivència enfront de les violències que l'entorn exerceix en contra seva.