Warning message

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Quins són els reptes del futur de l'educació en línia?

Posted on 17/05/2021
icona de so
Escolta l'article
veu dona | home
Reptes de l'educació digital
Reptes de l'educació digital, for Freepik. 2020. Licence: BY-SA

Avui 17 de maig celebrem el Dia mundial d'Internet. Des de la Xarxa Punt TIC identifiquem alguns reptes que està experimentant l'educació en línia aquest 2021, així com el paper fonamental de la connectivitat en aquesta equació. 

Xifres oficials indiquen que el 95% dels usuaris d'Internet a l'estat Espanyol utilitza el seu cel·lular i el 84% es connecta amb el propòsit de donar suport a la seva educació. El model d'educació en línia ha canviat arran de la pandèmia fent créixer aquests percentatges i és important que la indústria de les telecomunicacions estigui preparada per a atendre les necessitats tant d'alumnes com de professors/es.

Aquesta tendència posa en evidència la necessitat de la denominada educació 4.0 i la importància de l'accés a l'educació en tots els nivells per reduir la bretxa digital preexistent. I la millor manera de revolucionar l'educació és integrant la tecnologia. Identifiquem alguns dels principals reptes als quals s'està enfrontant l'educació en línia:

1. Bretxa digital

Segons dades del Comscore, 6 de cada 100 alumnes de tots els nivells escolars no van rebre classes en línia durant la pandèmia. Això fa palés que les desigualtats preexistents s'han acrescut durant la pandèmia i es necessita treballar en favor de la inclusió digital amb infraestructura suficient i una xarxa de confiança a la disposició de totes les persones usuàries. També cal atendre específicament a la bretxa digital de gènere, els estereotips i deseigualtats que fomenta i genera.

2. Experiència educativa personalitzada

Cada alumne aprèn de manera diferent i al seu propi pas, per tant és important que les persones formadores apostin per continguts que integrin elements d'interès per a cadascun d'ells/es. Avui més que mai, l'alumnat requereix d'atenció personalitzada per a mantenir-se al dia amb els aprenentatges que haurà d'adquirir la resta de l'any escolar.

3. Capacitació tecnològica

Les escoles del futur demanen competències digitals i el seu constant desenvolupament. Tots els agents educatius necessitaran jugar un paper molt més proactiu en la seva formació, ja que cada vegada necessitaran més aplicacions, programes, equip i eines per a exercir les seves tasques diàries de manera satisfactòria.

4. Adaptabilitat

La crisi del covid-19 ha demostrat que moltes de les plataformes creades per a l'educació virtual manquen d'adaptabilitat i intuïció per a generar un aprenentatge òptim i eficient per als estudiants. És clau que les plataformes virtuals tinguin un sistema fàcil, dinàmic i llegible perquè els i les estudiants no trobin un obstacle a l'hora de començar a estudiar. D'altra banda, la velocitat de càrrega i els servidors que s'utilitzen han de ser els apropiats perquè en cas de presentar-se un trànsit diferent en la plataforma, aquesta no col·lapsi.

5. Accés igualitari i inclusió

Assegurar l'accés igualitari a una formació de qualitat resulta un factor essencial tant per a les persones com per a la societat en general, ja que combat les desigualtats i determina el potencial de desenvolupament d'una nació. La pandèmia ens ha brindat una gran oportunitat per a planificar, adaptar materials i ajustar els formats que utilitzem i Internet és clau per a l'accés a informació, però també és clau per a l'existència de diferents iniciatives de suport fonamentals per als qui viuen en contextos on s'imposa la repressió de la seva identitat com a mecanisme de supervivència enfront de les violències que l'entorn exerceix en contra seva.