Imatge de la  campanya de sensibilització per l’ús responsable de la tecnologia
Imatge de la campanya de sensibilització per l’ús responsable de la tecnologia. Author: Òmnia La Seu. 2021. License: BY-SA.

Vam pensar de quina manera podíem arribar a la majoria de població, no només als joves, a tothom, perquè l’ús responsable de la tecnologia n'és cosa de tots i totes. Per aquesta campanya hem tingut el reforç d’un professional amb el tema de les addiccions a les pantalles i tot el que el seu ús comporta (solitut, canvis de caràcter, hàbits d’alimentació, ciberassetjament…etc.) I ens vam posar mans a l’obra amb un objectiu clau: fer reflexionar a la població del que fem amb la tecnologia, canviar hàbits de comunicació i incentivar la socialització en les TIC.

De què tracta la campanya?

La campanya vol donar missatges “d’impacte” que faci pensar i reflexionar a la persona que ho escolta, o el veu. Per donar aquests missatges d’impacte ens hem valgut de les activitats del projecte 'Imsomni' que l’Oficina Jove de l’Alt Urgell fa des de fa uns anys, un projecte que engloba moltes activitats des de caminades per veure estels o la lluna plena, activitats d’esports com spinning, teatre i monòlegs, concerts i cinema a la fresca, tallers de Dj,  batalles de galls amb tallers de murals gegants, activitats pensades per a joves, etc, tot i que acaben anant persones de diferents edats perquè no estan tancades per edat.

Amb aquestes activitats donem el missatge que hem pensat per aquell públic amb concret, ja que les persones que van a l’activitat han de fer inscripció prèvi. Aquests missatges són a través de vídeos curts, àudios o sketch’s de teatre on es representa una vivència sobre una mala pràctica de l’ús tecnològic.

També hem volgut arribar una mica més lluny i el que hem fet és crear una “escultura” que va apareixent i desapareixent amb dies i moments clau per la ciutat com el dia de mercat. Ha estat passejant pels casals infantils d’estiu del territori i a les activitats del MobileWeek. Aquesta escultura, va acompanyada d’uns codis QR que la gent pot escanejar i descobrir, vídeos, web’s amb consells…etc. Així com els àudios i els sketch’s són fets per l’escola de Teatre, els vídeos els vam extreure de campanyes ja fetes i públiques com vídeos de la Fundación Orange, Pantallas Amigas, Internet amb seny o Unicef entre d’altres.

Per acabar d’arrodonir alguns bars i algunes cafeteries de La Seu han volgut participar i amb els QR dels vídeos més impactants vam fer sotagots i aquests els col·loquen amb les begudes.
El que volem és incidir, però sempre deixant el missatge obert, és a dir que cada missatge d’impacte que es veu o s’escolta pugui anar incidint en la persona i que la tecnologia sigui una eina que ajuda i no una eina que esclavitza. Ens queda molt per fer, queden mesos de feina, però la resposta que rebem per part de la ciutadania és molt positiva, ja que veuen la campanya impactant, però no invasiva.