La Martina Massana, guardonada en la darrera edició dels Premis DonaTIC a la categoria d’Estudiant TIC Universitària, comparteix experiències i reflexions en el marc del 25N.

Imatge dels Premis DonaTIC
Imatge dels Premis DonaTIC. 2024. Tipus de lletra: Secretaria de Polítiques Digitals. Llicència: Tots els drets reservats.

En el marc del Dia Internacional per a l’Eliminació de les Violències envers les Dones, una jornada clau per a mostrar el rebuig envers les violències que pateixen nenes, adolescents, joves i dones arreu del món i manifestar la necessitat d’abordar-les i de donar resposta de manera clara, directa i efectiva amb l’objectiu d’erradicar-les completament, entrevistem la Martina Massana Massip. La Martina Massana Massip va ser guardonada en la darrera edició dels Premis DonaTIC, que organitza la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, dins de la categoria d’Estudiant TIC Universitària. Coneix la seva experiència!

1. Quina és la teva trajectòria dins del món de les TIC?

Martina: La meva trajectòria dins del món de les TIC va començar al Batxillerat, quan vaig consolidar el meu interès per les noves tecnologies amb el treball de recerca. Sempre m’he considerat una persona molt curiosa i he tingut un gran interès pel món que m’envolta. De fet, amb l’objectiu de descobrir tot allò que aquest sector em pot oferir –i perseguint la meva curiositat de ser enginyera– vaig començar a estudiar el Grau en Ciència i Enginyeria de Dades a la UPC. Estic al tercer curs i tinc molt clar que aquest camí no ha fet més que començar.

2. Per tu, què suposa haver rebut un Premi DonaTIC?

Martina: Per mi, rebre el Premi DonaTIC és un grandíssim honor. Així mateix, poder compartir aquest reconeixement amb dones brillants amb trajectòries diverses i impactants és una grandíssima motivació per continuar aprenent i formant-me per ajudar a construir el futur de les TIC. Sabent tot allò que els Premis DonaTIC representen, m’omple d’orgull poder formar part d’aquesta bonica comunitat de dones tecnòlogues.

3. Quina importància tenen les referents per a altres noies que es vulguin dedicar a les TIC?

Martina: Les referents tenen un paper importantíssim per a totes aquelles persones que es volen dedicar a les TIC. Veure altres dones en aquests camps és una prova que és més que possible formar-hi part. Totes aquestes dones referents no deixen de ser una materialització directa dels somnis de moltes nenes, noies i dones.

4. I tu, quines referents heu tingut?

Martina: La meva principal referent sempre ha estat la meva mare. Ella forma part de l’àmbit biomèdic de la tecnologia, però sempre ha conservat una gran passió per la divulgació, fet que m’ha fet aprendre i inspirar-me molt per emprendre una trajectòria dins de l’àmbit TIC. Sempre ha estat la meva principal mentora i la seva implicació m’ha portat a conèixer personalment a referents increïbles com l’Elisenda Bou-Balust, a qui ara tinc la grandíssima sort de considerar mentora, i a qui valoro per la feina que duu a terme amb un rerefons social.

5. Per últim, ens pots explicar el teu projecte relacionat amb la ciberseguretat?

Martina: El meu projecte va néixer amb la voluntat de solucionar un problema que malauradament és molt present a la vida dels infants i dels nois i de les noies, l’assetjament escolar. Al llarg dels darrers anys, amb l’increment de la presència de les noves tecnologies a les nostres vides, s’ha afegit una nova variant a aquest problema, la variant digital, però també han sorgit noves solucions transformadores i innovadores. L’eina ‘Trustbot’ vol ser un recurs per a tots aquells nois i totes aquelles noies que se sentin vulnerables a l'escola.

Així doncs, responent unes preguntes de forma anònima, l'eina ‘Trustbot’ és capaç de detectar aquestes situacions d’assetjament i donar missatges encoratjadors als nois i a les noies que puguin estar patint aquestes situacions. A més, amb la informació recollida, es proposen mecanismes d’actuació amb perspectiva de classe i de curs, que s’envien directament al professorat per tal que des del centre educatiu s’implementin accions amb l’objectiu de posar fi a la problemàtica i crear un entorn escolar més segur i més agradable per a tot l’alumnat.