L'objectiu de l'informe és desxifrar els factors que dificulten o faciliten la participació de les noies i les dones en l'educació STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). També analitza què pot fer el sector educatiu per promoure l'interès de les noies pels estudis d'aquests àmbits.

Portada de l'informe "Cracking the Code" de la UNESCO
UNESCO va publicar l'any 2017 un informe sobre les noies i les vocacions STEM. Autor: UNESCO. Llicència: Tots els drets reservats.

Les nenes i les dones estan molt poc representades a les professions de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i la matemàtica (STEM) a tot el món. Des de la UNESCO assenyalen que es tracta d'una divisió arrelada en els primers dies de socialització i escolarització. El mes d'agost de 2017, va presentar l'informe "Cracking the code: Girls’ and women’s education in STEM" ("Trencant el codi: L'educació en STEM de noies i dones"), on aborda la bretxa de gènere en STEM.

Múltiples i superposats factors integrats en la socialització i en els processos d'aprenentatge són la causa d'aquesta bretxa, com ara, les normes socials, culturals i de gènere. Arran d'aquestes, les noies arriben a creure que els nois estan més capacitats per a les disciplines STEM, encara que la investigació sobre factors biològics desmenteix aquesta teoria. La majoria de noies perden l'interès en les disciplines STEM quan arriben a l'adolescència i no trien estudis relacionats amb aquestes.

Arribats a aquest punt, l'informe de la UNESCO posa el focus en el paper que tenen els sistemes educatius i les escoles per fomentar l'interès de les noies en STEM i oferir igualtat d'oportunitats per accedir i beneficiar-se d'una educació científica i tecnològica de qualitat.