La pandèmia de la covid-19 ha afectat l'educació i el procés d'aprenentatge a tot arreu. Et mostrem algunes de les tendències en educació i tecnologia el 2022 que ajuden als i les estudiants a preparar-se millor per a treballs en el futur.

Imatge decorativa infant usant un ordinador
Tendències educatives 2022. Author: Pexels. 2020.

Machine learning

El machine learning és una branca de la intel·ligència artificial (IA) que es defineix per la seva capacitat per a crear algorismes capaços, al seu torn, d'aprendre de manera automàtica per a predir conductes futures. Aquests algorismes poden elaborar prediccions com traduir textos d'un idioma a un altre de manera simultània o aconseguir que els cotxes es condueixin solos. A l'aula es pot utilitzar de diverses formes. Un exemple és l'experiència WriteToLearn, una eina automatitzada per al desenvolupament d'habilitats d'escriptura i comprensió de lectura. La plataforma realitza una revisió automàtica dels textos, avaluant no sols la gramàtica i ortografia, sinó a més, el significat del text.

Ciberseguretat

La digitalització ofereix molts avantatges per a l'ensenyament i l'aprenentatge en l'àmbit educatiu. A més, cada vegada més estudiants i docents utilitzen dispositius electrònics com a telèfons intel·ligents i tauletes i els mitjans digitals aplicats a la docència poden millorar els resultats de l'aprenentatge. Per tot això, la ciberseguretat orientada a l'educació abasta, d'una banda, el tractament d'informació i dades sensibles, com a qualificacions o dades personals, i per un altre, l'accés a dades d'aplicacions web i plataformes educatives. Per consegüent, les institucions han de preocupar-se de la seguretat de les xarxes, identificar riscos potencials i trobar solucions adequades per a protegir la informació confidencial. L'accés a la informació a través de dispositius terminals privats ha d'estar protegit amb tecnologies de xifratge apropiades. 

Educació híbrida

L'educació híbrida cerca generar una nova forma d'aprenentatge i que combina elements de la classe presencial i l'aprenentatge en línia. On es busca aprofitar les possibilitats que ha obert la Internet amb la situació de confinament provocada per la pandèmia de la covid-19. Un exemple són l'ús dels simuladors educatius o de plataformes LMS com Moodle, que es projecta com una eina de suport en els processos d'ensenyament i aprenentatge, ja sigui en programes d'estudi presencials, a distància o virtuals.

Intel·ligència Artificial

La intel·ligència artificial a l'aula té un gran potencial per a donar suport a la labor docent i facilitar unes certes tasques automàtiques com les administratives, l'avaluació de treballs o la correcció d'exàmens tipus test. Algunes plataformes LMS com Moodle ja incorporen aquesta opció. A més, les eines d'intel·ligència artificial poden ajudar al fet que s'integrin en les classes alumnes que parlin diferents idiomes o que puguin tenir discapacitats visuals o auditives.

Metavers

El metavers és la interacció transparent que sorgeix del contacte dels diferents universos virtuals. És una tecnologia que ja va començar a pensar-se als anys '90 i podem veure en exemples com Second Life. A nivell educatiu, fa referència a un món digital que coexisteix de manera paral·lela amb el món físic i en el qual es poden realitzar nombroses accions com treballar, aprendre o jugar a través d'un avatar virtual que representa a l'ésser humà que es troba darrere de la pantalla.