El projecte ‘Scratch Jr Tactile’ ha posat en marxa una campanya de micromecenatge amb l’objectiu de recaptar fons per a produir i distribuir més conjunts educatius, així com per a finançar nous recursos oberts i materials didàctics de suport per a les persones educadores. El projecte està dissenyat per a ser inclusiu, permetent a l’alumnat amb deficiències visuals o altres necessitats específiques desenvolupar competències, i vol promoure l'equitat educativa per a garantir que l’alumnat tingui les mateixes oportunitats d'aprenentatge.
1. Què és ‘Scratch Jr Tactile’?
Creat entre entitats i la Fundació Scratch, és un recurs educatiu accessible i de disseny obert que fomenta el desenvolupament d'habilitats en pensament computacional i competències transversals. El projecte està dissenyat per ser inclusiu, permetent a l’alumnat amb deficiències visuals o altres necessitats específiques desenvolupar competències essencials per a la societat actual. A diferència d'altres eines, el recurs no requereix pantalles i utilitza elements tàctils per facilitar la comprensió del llenguatge de programació mitjançant icones.
2. Quins són els objectius del projecte?
Els objectius principals del projecte ‘Scratch Jr Tactile’ són apropar la programació creativa i el pensament computacional a nens i nenes, independentment de les seves habilitats o de les seves condicions econòmiques, desenvolupar competències digitals, pensament crític, resolució de problemes i treball en equip i promoure valors d'equitat social, empatia i cooperació a través de l'aprenentatge inclusiu i tangible. A més, el projecte ‘Scratch Jr Tactile’ contempla crear una comunitat global de persones educadores interessades a fomentar l’equitat amb les noves tecnologies i visibilitzar les seves creacions, així com oferir un recurs inclusiu obert que qualsevol pot crear amb tecnologies de fabricació digital i maker i donar a qualsevol escola que ho necessiti.
3. Per què és clau promoure l'equitat educativa?
Promoure l'equitat educativa és essencial per garantir que tot l’alumnat tingui les mateixes oportunitats d'aprenentatge, independentment de les seves condicions personals o de les seves condicions socials. Aquest fet ajuda a construir una societat més justa i inclusiva, on tothom puguin desenvolupar les seves habilitats i contribuir de manera significativa. A més, fomenta la comprensió i l'empatia entre l’alumnat, preparant-los per conviure en una societat diversa i inclusiva. L’alumnat d’avui són els dissenyadors, emprenedors i creadors de polítiques de demà. Per això, és essencial que aprenguin la importància del disseny universal i de la inclusió digital perquè creïn recursos universals i inclusius, que beneficiïn persones grans o persones amb discapacitat.
4. Quines sinergies es podrien generar amb la Xarxa Punt TIC?
Nosaltres volem potenciar la difusió i la implementació de ‘Scratch Jr Tactile’ a escoles i centres educatius, biblioteques o centres oberts. També, volem organitzar tallers i activitats comunitàries que promoguin l'alfabetització digital i la inclusió tecnològica en l’àmbit local, reforçant l'objectiu comú de reduir la bretxa digital. És molt important formar en inclusió digital, empoderar la població en tecnologies creatives, com les maker i la programació, però sempre amb un sentit social i amb una missió centrada en les persones i en el medi ambient.
5. Recent, heu iniciat una campanya de micromecenatge. Quina és la voluntat?
Aquest mes de juny, a la plataforma Goteo, hem posat en marxa una campanya de micromecenatge amb l’objectiu de recaptar fons per produir i distribuir més conjunts educatius, així com per finançar nous recursos oberts i materials didàctics de suport per a les persones educadores. La campanya de micromecenatge busca també sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de l'educació inclusiva i sobre aprendre a programar.
6. Com hi pot participar la ciutadania?
La ciutadania hi pot contribuir col·laborant amb la campanya de micromecenatge que tenim a la plataforma Goteo i compartint el projecte amb el seu entorn. També, poden participar en el projecte descarregant les propostes formatives per treballar amb l'alumnat a les aules, participant en els tallers divulgatius o utilitzant els conjunts de ‘Scratch Jr Tactile’ per enriquir la comunitat educativa i promoure l’aprenentatge col·laboratiu.