El passat dimarts 28 de gener, la Xarxa Punt TIC va viure la primera trobada virtual de l’any 2025. La nova trobada virtual va posar el focus en el projecte ‘CodiCrack’ de la Universitat Politècnica de Catalunya i va comptar amb una vintena de persones participants, entre elles, en Carles Sánchez Calonge, coordinador del projecte, qui va presentar el projecte ‘CodiCrack’ amb la voluntat que els Punt TIC s’engresquessin a acollir la iniciativa posant a disposició els seus espais i els seus equips informàtics per a portar a terme els tallers.
En primer lloc, Sánchez va compartir que el projecte ‘CodiCrack’ perseguia l’ambiciós objectiu d’arribar a 31.813 nois i noies d’arreu del territori català al llarg de l’any 2025. El projecte educatiu compta amb una dotació econòmica de 7.313.000 euros i està vinculat al Departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya. Així doncs, el projecte ‘CodiCrack’ és un projecte que busca millorar les competències digitals d’infants, d’adolescents i de joves de 9 a 17 anys que la Universitat Politècnica de Catalunya vol fer arribar a tot el territori català, més enllà dels equipaments oficials de la Universitat Politècnica de Catalunya, de la mà d’una xarxa d’espais col·laboradors distribuïts arreu del territori català. L’objectiu principal és garantir la inclusió digital i l’adquisició de competències digitals entre infants, adolescents i joves, prioritzant els col·lectius que es troben en risc d’exclusió digital com, per exemple, joves en situació de pobresa, d’entorns vulnerables, de zones rurals, amb discapacitat o extutelats, que provenen del sistema de protecció. Tot seguit, Sánchez va explicar que els continguts treballarien diferents dimensions: l’alfabetització digital, la seguretat digital, la resiliència, la participació digital, la intel·ligència emocional i la promoció d’unes relacions digitals positives.
Així doncs, les accions formatives tindran una durada de trenta hores presencials, únic requisit obligatori, comptaran amb grups reduïts d’unes quinze persones aproximadament i es portaran a terme en horaris no lectius amb una durada màxima de dotze setmanes. Les sessions estaran impartides per una persona formadora experimentada que tindrà el suport d’una persona monitora. Mitjançant unes propostes amb un aspecte gamificat, similar als videojocs, l’alumnat haurà de resoldre missions i reptes que afavoriran un aprenentatge actiu i aplicat. En concret, es proposaran tres línies formatives: Constel·lació Internet (de 9 a 11 anys), Odissea a la Xarxa (de 12 a 13 anys) i Futurecity (de 14 a 17 anys). Un cop finalitzin, s’atorgarà un certificat acreditatiu. En aquest punt, Sánchez va destacar el gran valor d’aquest primer contacte dels petits amb un entorn universitari. En darrer lloc, es va parlar de la possible col·laboració de la Xarxa Punt TIC amb el projecte ‘CodiCrack’ de la Universitat Politècnica de Catalunya. Sánchez va demanar que els Punt TIC interessats fessin arribar una proposta de disponibilitat d’espais, dies i hores al correu electrònic info.codi@talent.upc.edu indicant la localització del Punt TIC i la persona interlocutora. Tot seguit, des de l’equip del projecte, es valoraria la proposta, s’assignaria el personal docent, formador i monitor, i es coordinaria la implementació. Finalment, es van resoldre preguntes com, per exemple, la possibilitat de plantejar-ho com un campus d’estiu durant els mesos de juny i juliol, la disponibilitat d’ordinadors o els canals de comunicació.