Polítiques Digitals engega la campanya 'Dona Ciència. Dona Tecnologia', que presenta el cas de dotze dones, de diverses edats, amb una trajectòria rellevant en l’àmbit científic i tecnològic per a visibilitat el talent femení.

Primera trobada de la campanya 'Dona Ciència. Dona Tecnologia' a l'Institut Escola Eixample de Barcelona
Primera trobada de la campanya 'Dona Ciència. Dona Tecnologia' a l'Institut Escola Eixample de Barcelona. 2023. Tipus de lletra: Generalitat de Catalunya.

La campanya s'emmarca en el Pla DonaTIC del Govern i està impulsada pel Departament d’Empresa i Treball, a través de la Secretaria de Polítiques Digitals. Té per objectiu fomentar noves vocacions científiques i tecnològiques entre les noies i fer créixer la presència femenina en les professions i estudis vinculats a aquests àmbits, amb la voluntat de reconèixer i donar visibilitat al talent femení i mostrar-lo com a referent per als i les joves.

El tret de sortida de la campanya 'Dona Ciència. Dona Tecnologia' va ser el passat 13 de març a l’Institut Escola Eixample de Barcelona, que ha comptat amb la secretària de Polítiques Digitals, Gina Tost i Faus i la participació de 10 de les dones protagonistes de la campanya. El diàleg en directe entre aquestes dones referents en els seus àmbits i l’alumnat de 1r a 4rt d’ESO del centre educatiu, gairebé 200 noies i nois d’entre 12 i 16 anys, ha centrat l’acte d’arrencada de la campanya, que també ha comptat amb la presència de la directora general de Societat Digital, Liliana Arroyo i Moliner.

Segons recull la nota de premsa, la trobada ha permès compartir inquietuds, reflexions i propostes al voltant de tres eixos que han inspirat aquesta campanya:

  1. la poca visibilitat de referents femenins actuals en àmbits fortament masculinitzats com són la recerca científica, les enginyeries i les TIC
  2. la baixa presència de dones en aquests sectors, sobretot en posicions tècniques i/o directives
  3. les baixes xifres de preinscripcions, matriculacions i titulacions en estudis de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM per les sigles en anglès),encara més minses en el cas de les noies.

Durant l’acte s’ha recordat que, segons dades del Departament d’Educació, el curs 2019-2020 només un 24% de les persones que van obtenir un grau universitari ho van fer en un estudi STEM, un 3% menys que cinc anys abans. Així mateix, segons el ‘Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya 2022’, actualment les dones suposen només el 26,4% del total de persones que treballen al sector TIC, i si ens fixem en les dones que ocupen posicions tècniques relacionades amb el nucli del negoci en les empreses tecnològiques, com ara operacions i sistemes, el percentatge no arriba al 7,5%.