Amb l'arribada de Nadal, cada cop és més sovint regalar joguines o dispositius connectats. Internet Segura ens ajuda a detectar els riscos i aprendre a evitar-los. 

Joguines connectades
Joguines connectades. 2019. Tipus de lletra: Freepik. Llicència: BY-SA.

La creixent digitalització de qualsevol àmbit de la nostra vida fa que sigui fonamental incrementar la conscienciació i la formació de les famílies en l'ús segur d'aquests dispositius per a evitar que els infants o persones adultes puguin ser víctimes dels ciberdelinqüents. Amb l'arrivada del Nadal "cada cop més joguines s’integren en la Internet de les Coses, i això obliga a adaptar els estàndards de seguretat i adoptar mesures de ciberprotecció", expliquen en aquest article des del programa Internet Segura.

En els últims temps hem experimentat un canvi de paradigma pel que fa a la seguretat de les joguines. Abans fèiem referència al risc d’asfíxia de les peces petites d’un joc, a la possibilitat que es cali foc a un dispositiu amb bateries o a la toxicitat dels materials emprats en la seva fabricació. Internet ha canviat la forma de jugar i és freqüent veure com les joguines s’integren en la Internet de les Coses el que obliga les autoritats a adaptar els estàndards de seguretat establerts i les persones consumidores a informar-se i adoptar mesures de ciberprotecció. 

Segons un estudi s'espera que el mercat de joguines intel·ligents registri una CAGR del 28% durant el període de pronòstic 2021 - 2026. I és que l'adopció de joguines STEAM per a millorar les habilitats dels infants és un dels factors clau que impulsen la demanda del mercat de joguines intel·ligents, atès que els progenitors sempre adopten productes que poden ajudar en el desenvolupament intel·lectual dels seus fills i filles.

Quines són les dades que extreuen les joguines connectades?

Internet Segura assenyala que, segons l'informe Kaleidoscope on the Internet of Toys (2017), el servei de ciència i coneixement de la Comissió Europea, les dades de joc que obtenen les joguines connectades poden dividir-se en tres categories, segons la seva utilitat:

Joc i aprenentatge

L’enregistrament de dades de joc ajuda a fer la joguina més interactiva i més propera a la persona que hi juga. L’anàlisi d’aquesta informació de joc permet que la joguina proporcioni comentaris contextualitzats a la persona usuària.

Cura dels infants

Per mitjà de sensors de moviment i capacitius, hi ha joguines intel·ligents que poden mesurar el tacte i ofereixen retroalimentació hàptica i visual als infants alhora que obtenen dades sobre el seu benestar, que proporcionen informació útil (per a progenitors, escoles i serveis de salut).

Elaboració de perfils d’usuari/ària per al seu ús per part de la indústria

Es poden analitzar, utilitzar i, fins i tot compartir dades de joc i possiblement altres dades personals (com ara el nom, l’edat, la localització, …) o la recollida automàtica de dades, com ara l’adreça IP o el comportament de la persona consumidora.

En tant que obtenen informació de l’usuari/usuària (entre altres mètriques, ubicació, edat, gènere i idioma), aquestes joguines perfilen les nenes i els nens i creen una petjada digital dels menors. Per descomptat, la recol·lecció d’aquestes dades planteja possibles problemes de seguretat en cada punt del sistema de compartició de dades, des de la connexió wifi fins a l’emmagatzematge al núvol.

Un ciberdelinqüent podria extreure informació sensible de les persones usuàries de les joguines connectades durant el registre del producte, durant el temps de joc o mitjançant el pirateig dels sistemes wifi domèstics als quals estan connectats. Per això és important que les joguines recullin únicament les dades necessàries per al seu funcionament. Podeu descarregar aquí les recomacions de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).