Part de la portada de l'informe "A multi-dimensional approach to disinformation"
L'informe "A multi-dimensional approach to disinformation" proposa iniciatives polítiques contra la desinformació a Internet. Autor: Comissió Europea. Llicència: Tots els drets reservats.

La meitat de les notícies que consumirem a les xarxes socials l'any 2022 seran falses. Aquesta és la predicció que fa la consultora tecnològica Gartner, des d'on afirmen que és més fàcil i barat produir notícies falses ("fake news" en anglès") que reals. Un grup d'experts d'alt nivell (HLEG) de la Comissió Europea analitza aquesta realitat i ha publicat l'informe "A multi-dimensional approach to disinformation".

La publicació entén la desinformació com un fenomen que va més enllà de les "notícies falses" i que inclou totes les formes d'informació falsa, inexacta o enganyosa dissenyada, presentada i promoguda per causar intencionalment danys públics o amb ànim de lucre.

Aconsella a la Comissió Europea fugir de solucions simplistes i evitar qualsevol forma de censura pública o privada. Recomana, en canvi, proporcionar respostes a curt termini als problemes més urgents, respostes a llarg termini per augmentar la resil·liència de la societat a la desinformació i un marc per assegurar que l'eficàcia d'aquestes respostes s'avalua contínuament, mentre es desenvolupen les noves respostes basades en l'evidència.

Segons l'HLEG, les respostes s'han de basar en aquests cinc pilars:

  1. Millorar la transparència de les notícies en línia, que impliqui una compartició adequada i compatible amb la privadesa de dades sobre els sistemes que permeten la seva circulació en línia.
  2. Promoure l'alfabetització mediàtica per combatre la desinformació i ajudar els usuaris/àries a navegar pel medi digital.
  3. Desenvolupar eines per capacitar usuaris/àries i periodistes per afrontar la desinformació i fomentar un compromís positiu amb les tecnologies de la informació en ràpida evolució.
  4. Salvaguardar la diversitat i la sostenibilitat de l'ecosistema de mitjans de comunicació europeus.
  5. Promoure la investigació contínua sobre l'impacte de la desinformació a Europa, per avaluar les mesures adoptades per diferents actors i ajustar constantment les respostes necessàries.