Per tercer any consecutiu, la Fundació Mozilla, responsable del navegador Firefox i d’altres projectes en defensa dels internautes, publica un nou Informe sobre la Salut d’Internet (Internet Health Report), on analitza cinc indicadors de la xarxa a tenir en compte com a usuaris/es d’Internet oferint un diagnostic per a cadascú d’ells.
En paraules de Mozilla, «Només reconeixent on és saludable el sistema podem donar passos positius per a enfortir-lo. Entenent on està el risc, podem evitar accions que el debilitin». Centenars de lectors/es han contribuït amb les seves aportacions i més de 200 experts hi han col·laborat.
L’informe analitza alguns grans temes que tenen a veure amb la privacitat i la seguretat a Internet, la inclusió digital, l’alfabetització web i la descentralització i participació online.
Es segur?
En termes de seguretat i privacitat digital, l’informe posa de manifest el model de negoci de les empreses més grans d’Internet: vendre les nostres dades.
Al 2018, l’empresa d’anàlisi de dades, Cambridge Analytica, va recopilar les dades de milions d’usuaris/es de Facebook amb finalitats polítics, entre elles influir en les eleccions del Regne Unit i els EUA.
En relació a aquest fet, l’informe analitza els serveis de música per streaming que recomanen, mitjançat algoritmes, cançons basades en allò que prèviament hem escoltat. Milers d’Apps gratuïtes per a Android recopilen i venen les dades dels usuaris a grans companyies com Alphabet (Google), Facebook, Twitter, Verizon, Microsoft i Amazon.
Respecte al camp de la seguretat, Mozilla alerta del software ransomware, enllaços maliciosos que basen el seu funcionament en segrestar ordinadors a canvi d’un pagament que afecta a empreses i organismes amb una infraestructura antiga com hospitals o la indústria de l’aviació. Es pot comprar i personalitzar fàcilment. Es desconeix quantes persones i companyies han estat afectades però la companyia de seguretat de xarxes Son-icWall va comptabilitzar més de 200 milions d’atacs en tot el món a 2018 i Cisco estima que cada 40 segons una empresa n’és victima.
També, alerta de la importància de tenir bones contrasenyes per les nostres comptes d’usuari. Aquestes han de ser de 8 o més caràcters i han de combinar lletres, símbols i números i recomana fer servir generadors de contrasenyes.
És obert?
Internet es transformador perquè és obert i tothom hi pot participar d’ell però aquesta obertura no té garanties i es veu contínuament amenaçada, afirma Mozilla. En relació amb aquest fet, sorgeixen alguns problemes com per exemple les restriccions en matèria d’ús que fan governs de tot el món, com per exemple la censura de les xarxes socials o silenciar la dissidència, apagons o baixades de velocitat de la xarxa, etc.
Les grans plataformes tecnològiques ens tanquen com a usuaris en sistemes propietaris i restrictius però no tot és dolent. Entitats i usuaris/es que aboquen per un Internet obert i lliure estan pressionant per a crear estructures més transparents basades en l’open data.
Un projecte interessant d’aquest camp és l’OpenAI, Intel·ligència Artificial oberta, un model que pot beneficiar a empreses i particulars. També, alerta de nous reptes com les deepfakes, continguts multimèdia on persones rellevants com polítics o governants diuen o fan coses que realment mai han dit o fet.
És inclusiu per a tothom?
En aquest apartat, Mozilla posa de relleu la necessitat de crear una xarxa inclusiva i no discriminatòria i analitza com algunes grans empreses com Amazon o A.I. estan facilitant dades sobre reconeixement facial parcial o defectuós per a agències policials. Als EUA, usuaris/es i empleats d’aquestes empreses exigeixen que les empreses prenguin postures ètiques i cancel·lin els seus contractes amb el Servei d'Immigració i Control de Duanes.
A més, l’informe analitza la situació de vulneració de drets d’empreses que fabriquen els smartphones i demès dispositius electrònics que fem servir al nostre dia a dia en països com Xina, Malàisia o Brasil així com la feina que fan empleats de Facebook o Twitter per a moderar continguts violents, agressius o desagradables.
Sabem utilitzar-lo de manera responsable i crítica?
Mozilla afirma que la connectivitat és si mateixa no és allò més important, si no que hem d’aprendre a llegir, escriure i participar del món digital de manera responsable.
Analitza algunes pràctiques com per exemple les publicacions i informacions que donen alguns pares i mares sobre els seus fills i filles a les xarxes socials, violant la seva intimitat, i com molt d’aquest contingut és utilitzat per les grans xarxes de pornografia infantil de tot el món o l’augment del temps que passem en línia i quantes hores dediquem a certes Apps i com aquestes estan especialment dissenyades.
Qui controla la xarxa?
Vuit companyies exerceixen un gran poder en tot Internet: Google, Facebook, Microsoft, Amazon, Apple, Baidu, Alibaba y Tencent. La gran majoria d'usuaris/es de tot el món estan avui dia en contacte diari amb més d’una d’elles. En 2018, Google i Facebook van controlar juntes el 84% del mercat global de publicitat digital fora de Xina.
A mida que augmenta la consciència sobre les preguntes i els riscos potencials dels sistemes actuals, ho fan també les maneres d’ajudar-nos a entendre com fer servir Internet de manera ètica i sostenible. Mozilla ens diu que hi ha una «oportunitat perquè les persones que creen la tecnologia incentivin experiències en línia positives i agradables» i destaca projectes i plataformes de propietat col·laborativa, productes i protocols descentralitzats com Nexcloud, un software d'emmagatzematge al nuvol alternatiu a Google Drive o Dropbox.
Per a profunditzar en aquests temes, es pot llegir la versió completa de l’informe sobre la Salut d’Internet de Mozilla, a través d’aquest enllaç o accedir a la versió en PDF per a descarregar. Només està disponible en anglès.