El passat divendres 12 de maig, la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de la Fundació Ferrer i Guàrdia, va presentar l’Informe de Drets Digitals de la Infància i l’Adolescència. La iniciativa s’emmarca en la Carta Catalana per als Drets i les Responsabilitats Digitals, un projecte participatiu que té com a objectiu definir un marc normatiu i democràtic per a garantir els drets humans en l’era digital. La proposta inicial és constantment revisada i millorada.
La presentació, que es va portar a terme de 10 a 11.30 hores a l’auditori del Districte Administratiu, que es troba al carrer del Foc número 57 de la ciutat de Barcelona, va començar amb una benvinguda a càrrec de Liliana Arroyo, directora general de Societat Digital, qui va destacar la importància de compartir els resultats del projecte, així com l’essència de la iniciativa. Tot seguit, la Fundació Ferrer i Guàrdia va exposar les principals claus de l’informe, que ha comptat amb la participació de 18 centres educatius i 854 infants i adolescents de 7 a 17 anys de totes les vegueries de Catalunya i de centres educatius amb diferents realitats socioeconòmiques.
A continuació, es va dinamitzar una interessant taula rodona amb infants, adolescents i professorat que ha participat en el projecte. En concret, hi van formar part en Teo Puigdevall, la Lola Bofarull i la Judit Ester de l’IE Costa Llobera; la Vera Martín, en Jaycob Gordillo, l’Eurice Guillén i en Daniel Sánchez de l’IE Teresa Altet, i la Victòria Valero i l’Amparo Esterlich de l’IE Antaviana. També, dos alumnes de l’IE El Prat van assistir presencialment a l’acte i alguns representants d’altres centres educatius es van connectar virtualment per a seguir en línia la presentació. Durant el col·loqui, les demandes exposades van ser la millora de la prevenció i de la seguretat en línia, la universalització de l’accés a Internet i el foment de l’esperit crític dins del món digital. En aquesta línia, algunes de les propostes van ser categoritzar els continguts per tal d’evitar trobar informacions que no siguin adients, comunicar els riscos de manera senzilla i visual, tenir més formació quan es rep el primer dispositiu tecnològic o disposar d’un telèfon de suport sobre temes tecnològics. De la mateixa manera, infants i adolescents van coincidir en el reclam d’incrementar la confiança per part de les seves famílies pel que fa al bon ús de les tecnologies i van proposar pactar noves formes de supervisió i control.
Seguidament, es va obrir un espai de conversa entre infants, adolescents, professorat i el públic assistent. Finalment, Liliana Arroyo, directora general de Societat Digital, va cloure l’acte de presentació de l’Informe de Drets Digitals de la Infància i l’Adolescència agraint la participació i la implicació en la iniciativa i va anunciar que durant els propers mesos es treballaria de la mà de la Fundació Ferrer i Guàrdia en la redacció d’un manifest per a recollir les demandes exposades per infants i adolescents que han participat en el projecte.