La guia ‘Eines digitals tecnoètiques’ de les cooperatives Escola Lliure El Sol i FemProcomuns ofereix elements per a la reflexió sobre l’ús de les noves tecnologies. En parlem sobre el recurs.

Imatge de la guia
Imatge de la guia. 2024. Tipus de lletra: Xarxa Punt TIC. Llicència: Tots els drets reservats.

Les cooperatives Escola Lliure El Sol i FemProcomuns han presentat recentment la guia ‘Eines digitals tecnoètiques. Guia jove per a reflexionar i fer el canvi’. El recurs ofereix elements per a la reflexió sobre l’ús de les noves tecnologies, l’apropiació de les eines digitals per part de les grans corporacions i les possibles alternatives tecnoètiques. En aquest sentit, la guia busca ser un recurs per a treballar amb el jovent, convertint-se en una eina de sensibilització per a les persones educadores. Així doncs, en parlem sobre el recurs amb la Gemma Ramírez, membre de l’Escola Lliure El Sol, i la Mònica Garriga, membre de FemProcomuns:

1. En primer lloc, quin és l’objectiu de la guia?

El principal objectiu de la guia 'Eines digitals tecnoètiques' és dotar-nos d’arguments per començar a utilitzar les eines digitals tecnoètiques i deixar de fer servir les eines digitals de les grans corporacions tecnològiques. Actualment, existeixen moltes possibilitats al nostre abast. En concret, nosaltres entenem per eines digitals tecnoètiques aquelles eines que fan ús de programari lliure, que no recullen les teves dades personals, que no busquen influir en el teu comportament i que es preocupen pel medi ambient i pel biaix de gènere, entre altres.

2. Quin és el públic destinatari?

La nostra voluntat és que sigui una guia amable, visual, accessible i oberta a tothom, tot i que el recurs està especialment orientat a persones joves. Ens imaginem, per exemple, un públic associat com monitores d’esplai, caps d’agrupament o membres de casals de joves, però també el creiem convenient per a persones educadores.

3. Com va sorgir el projecte?

Inicialment, vam dinamitzar formacions i materials formatius per tal d’afavorir aquest ús de les eines digitals tecnoètiques entre el jovent i ràpidament vam identificar que faltava un pas previ, faltava dissenyar materials de sensibilització atractius, propers i engrescadors per presentar, conèixer i apropar aquestes eines digitals.

4. Així doncs, com podem iniciar-nos en aquest canvi de paradigma?

Per a nosaltres, és important que col·lectivament decidim fer aquesta aposta. Hi ha moltes persones que estan dedicant molt d’amor i molt de compromís a desenvolupar eines digitals tecnoètiques que són respectuoses amb les persones i amb el medi ambient. Actualment, existeixen alternatives com, per exemple, per emmagatzemar i compartir fitxers, missatgeria instantània, videoconferències, enquestes i consultes. Som conscients que és un camí de llarg recorregut i, des d’aquí, us engresquem a tots i a totes a iniciar-lo.