Imatge per il·lustrar la notícia sobre tendències TIC educatives al 2020
Imatge per il·lustrar la notícia sobre tendències TIC educatives al 2020. Autor: Pexels. 2020. Llicència: BY-SA.

Xarxes 5G

Tot i que les infraestructures que faran possible les xarxes 5G encara estan en procés d'adaptació, suposaran un increment més que substancial de la rapidesa de connectivitat entre persones usuàries i institucions.

Des d'una perspectiva pedagògica permetran sempre que les instal·lacions del centre educatiu el facin possible, una major immediatesa en resultats, aprenentatge XR (realitat extendida), a distància, mòbil o adaptatiu, entre altres.

Blockchain

Aquest 2020 es preveu que aquesta tecnologia popularitzada per les monedes i divises digitals, s’expandeixi cap a àrees com la protecció de la propietat intel·lectual, la seguretat alimentària i l'administració de béns i serveis.

Aquesta tecnologia aplicada a l’educació, faciliten la posada en marxa de plataformes educatives en les quals els i les estudiants gestionen les seves dades i decideixen quins continguts compartir i amb quines persones de manera segura.

Ciberseguretat

Molts nens i nenes ja són posseïdors de mòbils, tauletes, ordinadors i utilitzen les aplicacions de missatgeria i les xarxes socials en general. Per això, la formació en ciberseguretat es fa imprescindible per a conscienciar de la importància d'adoptar un comportament responsable i segur en la xarxa.

El programa Internet Segura del CESICAT ens ajuda a resoldre possibles conflictes o problemes i ofereix unitats didàctiques per a persones educadores de primària i secundària així com a recursos educatius per a treballar activitats a les aules.

Privacitat i ètica digital

Estretament relacionat amb la tendència anterior, la privacitat i ètica digitals implica també una educació en seguretat en la Xarxa, encara que de forma més centrada en les persones usuàries i la seva manera d'utilitzar Internet que en la seguretat tecnològica

A Catalunya, institucions públiques i entitats estan treballant amn la Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals, un projecte adreçat a promoure un marc legislatiu i democràtic per garantir els drets humans i les llibertats fonamentals en l’era digital.

Edge Computing

Naveguem pel núvol en enorme flux d'informació que, amb l'arribada de l’Internet de les Coses (IoT) i els seus innombrables sensors i objectes connectats, anirà en augment i en aquest 2020 hi haurà més de 50.000 milions de dispositius IoT connectats. I què vol dir això?

Doncs moltes més dades i, per tant, molta més informació que gestionar, analitzar i predir…Llavors què fem amb tota aquesta enorme quantitat de dades? I si totes aquestes dades, en comptes de viatjar i arribar fins al núvol, es processen i s'analitzen abans?

Això és l’Edge Computing. Aplicat a l’educació, ajudarà a reduir costos, ampliar l'intercanvi de coneixements i millorar tant les normes com les pràctiques educatives.

Machine learning

Aquesta és una disciplina científica, derivada de la IA, dedicada a la creació de sistemes a través d’algorismes capaços de predir els comportaments futurs dels usuaris/es en camps com l'aprenentatge adaptatiu.

Una forma de Big Data que, aplicada al món educatiu, es veurà molt beneficiada pels avanços en connexió i velocitat en el trànsit de dades anunciada per a aquest any 2020.

L'avantatge d'integrar el machine learning en l'educació, és que realitza una predicció de problemes o dificultats en l'aprenentatge a través de l'anàlisi del seu rendiment, d'aquesta manera pot predir noves rutes d'aprenentatge.

Ja us sonaven alguna d’aquestes tendències tecnològiques? En quina mesura creieu que s'incrementarà el seu ús? Compartiu les vostres impressions i experiències amb nosaltres!