La Taula del Tercer Sector i Lafede.cat proposen un decàleg per simplificar els tràmits digitals amb l’administració pública i millorar la tasca de les entitats socials.

Decàleg per simplificar els tràmits digitals amb l’administració pública
Decàleg per simplificar els tràmits digitals amb l’administració pública. 2018. Tipus de lletra: Pexels. Llicència: BY-SA.

La tasca de les entitats és essencial donat que són i fan un servei públic, però des de fa anys, pateixen una lentitud burocràtica que converteix qualsevol tràmit administratiu en una cursa d’obstacles. Segons dades del darrer Baròmetre del tercer sector social, el 71% dels ingressos de les entitats socials de l’àrea metropolitana de Barcelona provenen de les administracions públiques; el 19,3% del finançament és propi; i el 9,6% privat.

Per intentar posar llum a la situació, des de la Taula del Tercer Sector, m4Social i Lafede.cat han treballat 10 propostes entre representants d’entitats socials i de l’administració a la jornada ‘La simplificació digital en l’administració pública: propostes de les entitats socials’ que va tenir lloc a finals de novembre a l’Auditori de la Universitat Pompeu Fabra Poblenou. 

10 propostes per avançar cap a la simplificació dels tràmits digitals amb l’administració pública

1. Unificar tots els tràmits de l’administració a Catalunya en un únic portal electrònic. És a dir, replicar la Finestreta Única Empresarial, que guia la relació entre administració i empreses, en l’àmbit dels tràmits que han de realitzar les entitats socials per disposar d’una única pàgina web des d'on iniciar les gestions amb cada administració corresponent.

2. Crear un sistema únic de registre de documents en què les entitats es puguin registrar i actualitzar les seves dades. D’aquesta manera, no caldria que l’entitat presenti les dades de l’organització cada vegada que inicia el tràmit d’una 2 convocatòria i seria la mateixa administració qui accediria a la informació requerida sense necessitat de sol·licitar-la.

3. Atendre a l’ètica de la cura: flexibilitzar, simplificar i harmonitzar el màxim possible els processos administratius del sistema de concurrència pública competitiva, a fi de millorar l’eficiència i l’eficàcia dels resultats que es volen assolir amb els projectes. Avançar cap a la desburocratització i l’harmonització de les normes, els formularis, els procediments de justificació i les despeses subvencionables entre les administracions.

4. Permetre l’accés al formulari en línia de tramitació de subvencions com a mínim un mes abans de l’obertura del procés perquè les entitats puguin consultar la informació requerida, preparar-la i detectar i anticipar-se a possibles problemes o dubtes que hauran de ser resolts en un temps limitat. Avançar en l’estabilitat dels calendaris de publicació de les convocatòries.

5. Fer arribar la informació relativa a tot el cicle de les convocatòries de subvencions, no només a través dels canals d’informació ordinaris, sinó de forma proactiva i directa a les entitats que compleixen amb els requisits i els objectius d’aquestes.

6. Garantir l’accessibilitat universal. Des de l’inici s’ha de treballar en el disseny d’un formulari adaptat a l’entorn digital i accessible per a totes les persones usuàries: amb textos clars i entenedors, que segueixin els principis de lectura fàcil, colors bàsics i contrastats, entre d’altres, elaborats en col·laboració amb les entitats expertes en aquest àmbit. També, cal promoure el programari lliure.

7. Proporcionar formació, acompanyament i assistència a les persones professionals de les entitats perquè la bretxa digital no suposi una barrera en el procés de presentació i justificació de subvencions. Així mateix, facilitar la claredat de la informació i els mecanismes de resolució de dubtes durant el procés de formulació.

8. Garantir l’omnicanalitat des de qualsevol dispositiu, navegador o canal, és a dir, que les persones usuàries puguin començar el tràmit en un canal i acabar-lo en un altre, sigui a través d'un ordinador, d'una tauleta o de forma presencial.

9. Facilitar que les entitats obtinguin la certificació de persona jurídica de forma gratuïta. Així, es podria aconseguir que els sistemes d’identitat digital siguin prioritàriament de persona jurídica (com a entitat) i no física (com a persona tècnica), garantint un nivell de seguretat més alt.

10. Articular espais de treball interinstitucionals (en els àmbits tècnic, administratiu i jurídic) així com mecanismes d’incidència a Catalunya i a la resta de l’Estat per promoure els canvis necessaris en l’esfera normativa per a assolir una major flexibilitat, harmonització i simplificació dels processos administratius que apliquen sobre l’educació i la cooperació per al desenvolupament i les entitats del tercer sector social.