A partir dels resultats d’aquesta investigació, en què han participat més de 2.470 persones persones (80% dones, 19,4% homes i 0,6% no binari), que s’ha dut a terme amb la participació de la comunitat educativa de Catalunya (alumnat, professorat, direccions i famílies) i amb persones expertes en la temàtica, el projecte realitzarà sensibilització a escala nacional i internacional als actors polítics, acadèmics i socials amb competència i/o interès amb la temàtica, donant-los a conèixer els impactes que les plataformes BigTech poden tenir en la salvaguarda dels drets humans de la infància, així com donar-los-hi compte de la necessitat d’apostar per possibles alternatives que els sistemes educatius tenen al seu abast per protegir a l’alumnat.
Quines són les recomanacions?
• En l'àmbit de l'administració Educativa
És qui té la responsabilitat de promoure l’ús d’una o altra plataforma digital educativa als centres educatius. Per això,
es recomana el següent:
1) Regulació efectiva
- Regular i involucrar-se de manera activa en els processos de digitalització i ús de plataformes dels centres.
- Promoure l’ús de plataformes digitals educatives alternatives a les BigTech que garanteixin la sobirania digital.
- Aplicar i explicar les normatives que clarifiquen sobre qui resideix la protecció i la responsabilitat de gestió de les
dades.
2) Intervenció digital basada en el benestar, la privacitat i la igualtat de gènere
- Construir instàncies de diàleg entre les famílies, els centres educatius i l’administració educativa per la creació o
selecció de plataformes digitals educatives.
- Comptar amb el suport de les administracions especialitzades en digitalització per tal de desenvolupar les seves
intervencions.
- Equipar als centres amb els recursos humans especialitzats necessaris per portar a terme aquestes intervencions.
- Generar estratègies que desenvolupin les plataformes digitals dels centres educatius amb perspectiva de gènere, de
manera que el disseny dels seus productes i serveis no estigui realitzat predominantment per homes.
3) Conscienciació i alfabetització
- Promoure formacions a tots els actors de la comunitat educativa per tal que comprenguin el funcionament de les eines digitals i el seu abast més enllà de les aules.
- Desenvolupar campanyes que conscienciïn a la ciutadania sobre els processos que hi ha rere la plataformització de l’educació, especialment quan aquestes reforcen desigualtats de gènere i/o d’origen social.
- Realitzar formacions per tal que les escoles s’habilitin i enforteixin críticament l’alumnat per consolidar el seu rol de ciutadans/es digitals, i comprenguin les diferents implicacions de viure en la societat digital.
- Dotar el professorat de competències que les i els permetin una aplicació oportuna de les plataformes digitals educatives i siguin capaces de prendre decisions pedagògiques amb perspectiva crítica sobre els riscos i les conseqüències derivades de l’ús d’aquestes plataformes de les BigTech.
-Aquesta acció també cal que sigui implementada per les Universitats durant els processos de formació de pre i postgrau del professorat.
4) Auditoria dels processos de plataformització
- Auditar en clau de drets humans a les BigTech que operen a l’àmbit educatiu.
- Limitar les corporacions tecnològiques que operen als centres educatius mitjançant regulacions que els hi impedeixin
- Imposar les seves pròpies normes i límits.
- Reconèixer els organismes públics capaços de supervisar i monitoritzar l’ús de dades per part dels actors responsables.
• En l'àmbit de les Direccions dels centres educatius
Després de l’Administració, els equips directius són els actors amb major incidència en les decisions d’elecció i ús digi-
tals. Per tal que aquestes decisions siguin informades, col·lectives i conscients, es suggereix:
- Assistir a formacions i difondre materials al professorat sobre el procés de plataformització de les escoles.
- Conèixer plataformes digitals alternatives, més enllà de les comercials, així com promoure la formació del professorat per incentivar-ne el seu ús.
- Generar espais de participació on les comunitats educatives dels centres i l’Administració educativa decideixin sobre el procés d’elecció de les plataformes digitals educatives que utilitzaran.
- Prendre les decisions sobre l’ús de plataformes digitals amb la comunitat educativa -alumnat, professorat i famílies, de manera participativa i crítica, per tal que aquesta també sigui conscient de les seves implicacions.
• En l'àmbit del Professorat
El professorat respon a les decisions de l’equip directiu sobre la plataforma digital educativa principal a utilitzar, però també pren decisions constantment sobre l’ús de d’aquestes a l’aula. Per això, és important que s’impliquin als processos de decisió i investiguin sobre les afectacions que es deriven de l’ús d’aquestes plataformes digitals fent partícip l’alumnat. Per aconseguir-ho es suggereix:
- Participar a les formacions i revisar els materials per tal de conèixer les característiques de les plataformes que utilitzen, com n’és la privacitat, l’ús de les dades i les estratègies per a mantenir a les i els usuaris connectats.
- Promoure l’ús de plataformes digitals educatives sense finalitats comercials entre l’alumnat.
- Realitzar exercicis d’alfabetització digital crítica sobre l’ús de plataformes digitals educatives amb l’alumnat10 i, com a resultat, elaborar un catàleg d’eines amb classificació ètica i de privacitat.
- Vetllar perquè l’alumnat faci un ús crític de les plataformes digitals, sobretot en la reproducció d’estereotips discriminatoris (de gènere, origen, nivell socioeconòmic, entre d’altres).
- Desplegar estratègies per tal que l’ús d’aquestes plataformes no sigui desigual per raó del gènere de l’alumnat. Per exemple, aconseguint que a les assignatures tecnològiques optatives hi augmenti la presència de dones i d’altres gèneres.
- Analitzar amb perspectiva crítica les implicacions de les competències digitals evitant la seva limitació instrumental, per conèixer les implicacions de l’ús d’unes o altres alternatives sobre els drets de l’alumnat.
• En l'àmbit de l'Alumnat
- Accedir a informació i tenir disposició a sensibilitzar-se i formar-se des d’una perspectiva crítica sobre l’ús de tecnologies digitals, i sobre els riscos i conseqüències de l’ús de les plataformes digitals de les BigTech en el seu centre educatiu.
- Formar part de les decisions que es prenen en el centre educatiu sobre l’ús de les plataformes digitals educatives que el centre decideix utilitzar.
-Potenciar la creació d’espais digitals on participi l’alumnat que permetin el desenvolupament d’una identitat digital integral, més enllà del rol d’usuaris i consumidors.
• En l'àmbit Familiar
- Tenir disposició per conèixer i formar-se sobre els riscos i conseqüències de l’ús de les plataformes digitals de les BigTech en l’àmbit escolar.
- Formar part de les decisions que es prenen en el centre educatiu sobre l’ús de les plataformes digitals educatives a utilitzar.
• En l'àmbit de les BigTech
- Aplicar, des d’una visió integral dels drets de la infància, polítiques de protecció de dades i privacitat en els seus
serveis educatius, que siguin especialment garantistes amb aquests drets.
- Promoure i facilitar auditories per part dels Estats quan es tracti de serveis educatius que contenen dades de persones
menors d’edat.
- Promoure el rendiment de comptes i la transparència en relació a