MESH Maker Education Social Hack Òmnia-Verdum Fundació Pare Manel
MESH Maker Education Social Hack Òmnia-Verdum Fundació Pare Manel. Autor: Òmnia-Verdum Fundació Pare Manel. 2019. Licencia: BY-SA.

Amb l'objectiu de generar oportunitats d'emancipació als joves en programes d’inclusió social al Districte de Nou Barris, El Punt TIC Òmnia Verdum, a través de la Fundació Pare Manel (entitat gestora del Punt TIC) i el Laboratori d'Innovació Digital SokoTech amb el recolzament de l'Ajuntament de Barcelona, engega el programa MESH (Maker Education Social Hack), una experiència pilot de formació digital, escalable a altres barris de la ciutat de Barcelona i, en especial, per aquells districtes amb baix nivell d’ingressos i altes taxes d’atur on reduir la bretxa digital és avui inajornable. 

La iniciativa vol promoure una xarxa progressiva de formadors i formadores amb els coneixements tècnics, capacitats i experiència pràctica necessària per tal de generar entorns d'aprenentatge, plausibles d’obrir nous horitzons personals i professionals als joves.
 
Durant aquest procés de desenvolupament de la fase pilot, s'estima arribar a prop de 400 noies i nois, però pel seu caràcter obert, en línia, de formació progressiva, i d’accés universal, aspira a que en un període raonablement curt arribi als diferents districtes objectes d’aquesta iniciativa. 
 
El Programa 
 
MESH agrega sessions presencials i un contingut formatiu en línia i d'accés universal basat en la filosofia Maker, la fabricació digital i el prototipat ràpid i les eines ètiques de codi obert i incorpora 9 càpsules de coneixement desenvolupades per 10 experts referents en l'educació Maker i la inclusió social: Efraín Foglia, Margarita Padilla, David Cuartielles, Òscar Martínez Ciuró, Alex Hache, Pamela Lustig, Núria Alonso, Belén Fernández i el duo artístic Lolo i Sosaku.
 
L’objectiu és que cada formador o formadora es recolzi, inicialment, en aquestes 9 càpsules, però encetin un camí de formació contínua que propiciï despertar interessos, passions i fortaleses en els joves, tot posant al seu abast les últimes tecnologies, coneixements i habilitats, que els permeti dur a terme un projecte d'interès per a ells i la seva comunitat. 
 
La plataforma online vol ser també punt de referència i trobada de formadors i formadores que estimuli a compartir les millors pràctiques i experiències i que progressivament conformin un corpus avançat de coneixement i pràctica renovada aplicable als Ateneus de Fabricació Digital, associacions, cooperatives, biblioteques, centres cívics, etc.
 
Aquest model, més enllà de poder produir estimulants resultats a curt termini, facilita incorporar progressivament l’aprenentatge de noves tecnologies emergents de manera flexible, fet quasi impossible en una formació curricular estructurada. 
 
La formació: 10 experts per 9 càpsules 
 
Els nous experts que hi participen aporten des de perspectives comunes i complementàries la seva experiència a partir d’una gravació inspiradora i un quadern guia de treball que perfila l’itinerari d’aprenentatge: 
 
FutureMeshNetworks (FMN): Mesh Networks i el futur d’ internet 
 
Efraín Foglia, dissenyador en interaccions digitals, investigador i docent.
 
Realitzarà una revisió històrica de l'evolució d'Internet des de diferents perspectives: cultural, política, econòmica, un exercici pràctic per generar propostes imaginant una construcció futura de la xarxa.
 
Introducció a eines tecnològiques lliures i ètiques 
 
Margarita Padilla, programadora a la cooperativa Dabne, impulsora de Sindominio. Membre del Consell Rector de Som Connexió.
 
S'aprendrà a dissenyar una activitat i a diferenciar entre programari privatiu i programari lliure i com aplicar els conceptes clau d’aquesta cultura. 
 
Seguretat i privacitat digital bàsica 
 
Alex Hache, ciberfeminista, activista des de 1989 del software lliure. Forma part del col·lectiu Donestech. 
 
Es realitzarà una guia i exercicis pràctics per entendre la seguretat de manera integral i la seva relació amb les infraestructures d'informació i comunicació. 
 
Metodologies i pràctiques de disseny 
 
David Cuartielles, professor de Disseny d'Interacció i Enginyeria de Telecomunicacions. Cofundador de la plataforma de codi obert Arduino i fundador del laboratori IOIO de la Universitat de Malmö.
 
Es trobaran les eines necessàries per codissenyar projectes a llarg termini. A través de la metodologia i les bones pràctiques del disseny, aprendre a desenvolupar projectes, materials didàctics i planificar programes i tallers. 
 
Disseny 2D & 3D 
 
Pamela Lustig, dissenyadora industrial per la Universitat de Buenos Aires. Experta en fabricació digital per CIM-UPC. 
 
En aquest mòdul, es podrà aprendre a fer servir algunes eines digitals de codi obert (open source). Aquest tipus de programari és una gran eina pels formadors.
 
Talladora de Vinil i Làser
 
Òscar Martínez Ciuró, diplomat en Educació Social. Màster en Aplicacions Multimèdia. Expert en Fabricació Digital. Professor de Transmedia i Economies col·laboratives. Coordina Maker Convent.
 
Un cop adquirits els coneixements del mòdul Disseny 2D & 3D, pas a pas s’aprèn a fer servir la talladora de vinil i làser, les seves aplicacions, exemples pràctics i consells per desenvolupar dinàmiques.
 
Electrònica i programació
 
Núria Alonso, llicenciada en Belles Arts reconvertida a tècnica informàtica. Apassionada de GNU / Linux.
 
De què parlem quan parlem d'electrònica o programació? Què és la robòtica? Per què importen el programari i el maquinari lliure? Què és la placa Arduino UN? En aquest mòdul s’aprèn això i molt més.
 
Escaneig i Impressió 3D
 
Belén Fernández, apassionada de la fabricació digital, l'arquitectura i l'educació STEAM. Diplomada en Arquitectura Tècnica per la Universitat Politècnica de Catalunya, poseeix un màster de Capacitació Pedagògica de l'Institut de Ciències de l'Educació.
 
Quines són les tecnologies d'impressió 3D, les seves aplicacions i recursos online per treballar-les. Informació sobre Modelatge i Escanejat 3D, activitats per inspirar i un exercici concret.
 
 
Art i Tecnologies Creatives
 
Lolo & Sosaku, treballen com a duo artístic des de l'any 2004 sota el nom de Lolo & Sosaku. Investiguen les possibilitats de l'escultura com camp expandit. La seva obra es mou entre diferents llenguatges com l'escultura, la instal·lació, l'art cinètic i la pintura.
 
Sense una intenció manifesta i a través d'exercicis concrets, Lolo & Sosaku fan una lloança a l'essència mateixa de l'art i la inspiració i com ambdues són un vehicle per a l'aprenentatge. Comparteixen dinàmiques, estratègies i observacions que podràs implementar.
 
Un projecte cooperatiu 
 
Aquest projecte pilot es fonamenta en la cooperació entre el nou projecte Obrador d’Arts i Oficis Digitals de Nou Barris de la Fundació Pare Manel (impulsat pel Punt TIC Òmnia Verdum i el projecte FIL de la FPM), institució arrelada als barris de Verdum-Roquetes de Barcelona, que treballa per reduir les desigualtats que pateixen molts dels joves del barri, amb la participació d’educadors de la FPM i d'altres institucions del Verdum/Roquetes així com educadors del barri de La Mina; la contribució dels membres de la comunitat MakerED, tots ells, provinents d’institucions que acrediten una reconeguda intensa i llarga experiència; la trajectòria de SokoTech, centre que, en els darrers cinc anys ha implementat nombroses experiències d’aprenentatge inclusives i motivadores basades en STEAM i les darreres tecnologies digitals; i la contribució de Nexica / Econocom, empresa tecnològica amb seu a Barcelona, que ha fet possible l’adquisició de tota la maquinària que s’empra en aquests tallers. Les sessions del pilot es duran a terme principalment al Punt TIC Òmnia Verdum.
 
MESH ha estat un dels 6 projectes seleccionats en la tercera convocatòria d’ajuts de l’edició 2018 d’ ”Impulsem el que Fas” en l’apartat d’Innovació Social Digital, modalitat impulsada pel Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa
L’objectiu d’aquests ajuts és finançar projectes que impulsin l'economia dels barris i donin solució d’alt potencial d'impacte social a un ampli ventall de necessitats que actualment tenen encara massa ciutadans de Barcelona, com la formació i la inclusió digital, amb èmfasi especial en la perspectiva de gènere o la lluita contra la pobresa, entre altres.