Les adolescents perden l’interès en la tecnologia a causa dels prejudicis sexistes
Les adolescents perden l’interès en la tecnologia a causa dels prejudicis sexistes. Autor: Kentucky Country Day (Flickr). Llicència: BY-NC.

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) uneixen forces per conscienciar sobre les importants diferències de gènere entre l’alumnat en les titulacions relacionades amb les disciplines STEM (acrònim en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Concretament, parlen de l’enginyeria informàtica, on per cada nou estudiants homes només hi ha una dona. En menys de dos minuts, el vídeo explica que les dones han estat vitals en la història de la informàtica i recorda que des de petits tots dos sexes tenen les mateixes capacitats en l’ús i l’aprenentatge de les tecnologies. En canvi, quan arriben a l’adolescència les noies perden l’interès en aquestes matèries. Al vídeo, que porta per títol "El que no t'expliquen", asseguren que es tracta d’un problema cultural, de prejudicis, estereotips i missatges subliminars, que influeixen en les noies i les fan creure que no serveixen per a aquest sector.

El vídeo es basa en un estudi sobre sexisme acadèmic, que ha fet seguiment de més de 1.500 alumnes de secundària durant sis cursos acadèmics. Ha arribat a la conclusió de que les noies tendeixen a infravalorar la seva competència en matèries habitualment vinculades als homes, com la tecnologia i les matemàtiques i, en canvi, els nois acostumen a sobrevalorar les seves competències en aquestes matèries.

Un estudi desenvolupat per Microsoft arriba a conclusions molt semblants. Afirma que la curiositat de les noies per les matèries STEM desperta al voltant dels 11 anys, però que pràcticament desapareix als 15. Afirma que "la conformitat amb les expectatives socials, els estereotips de gènere, els rols de gènere i la manca de models continuen canalitzant les opcions professionals de les noies lluny dels camps STEM".