Així va anar la Trobada oberta: Robòtica creativa

Publicat el 11/01/2016
icona de so
Escolta l'article
veu dona | Inici
Trobada de Robotica Creativa
Trobada de Robotica Creativa, per Oficina Tècnica Punt TIC. 2015. Font: Trobada de Robòtica Creativa. Llicència: BY-NC-ND

Darrerament i cada cop més els punts tendeixen a introduir la robòtica com a part de la programació d'activitats. El motiu principal és que robòtica educativa permet treballar competències digitals i socials, emfatitzar el treball en equip i la col·laboració, mentre treballem la lògica, la destresa manual, la creativitat

El passat 22 de desembre va tenir lloc als locals del PES La Mina la Trobada oberta: Robòtica creativa.

En aquesta trobada es va fer un tast de diferents experiències que alguns punts ja duen a terme amb la robòtica però també la possibilitat de provar i experimentar amb diferents propostes de robots, programació i electrònica o baixa tecnologia. Tot plegat, trobar noves maneres per a fer aprenentatges innovadors i de futur.

La trobada va aplegar una quinzena de persones interessades en la robòtica des de diferents perspectives: la dinamització i els Punt TIC, la formació, les biblioteques, la universitat i innovació, o el propi aprenentatge.

A través de l'experimentació, la imaginació, els jocs i els reptes i sobretot amb molta creativitat vam anar realitzant els quatre tallers temàtics que s'havien organitzat.

En el primer bloc:  Arduino + Tinkerkit – Comencem la jornada amb un clàssic del hardware lliure… Arduino! Però… què és això dels TinkerKit?  Vam poder conèixer el pack de TinkerKit per ofereix unes peces més robustes i permeten una millor manipulació dels circuits i alhora vam poder fer una mica de programació amb Scratch. Per a fer-ho el repte va ser el de crear diferents semàfors: un de simple, un que reaccionés al pitjar un botó i fins i tot hi va haver grups que van combinar-los com si es tractés d'una cruïlla a un carrer qualsevol.

L'experiència va ser molt enriquidora i divertida però el que es va detectar és que cal tenir diferents reptes o trobar motivacions ens aquells que ho duen a terme per a que es vulguin fabricar alguna cosa que els permeti veure l'aplicabilitat pràctica i de profit.

(TinkerKit és un dels dispositius escollits per la Xarxa Punt TIC per al préstec entre els seus Punts per a poder realitzar tallers).

Després de la pausa, va arribar el moment del segon bloc.

En aquest bloc vam provar els LittleBits – Una manera diferent d’aproximar els infants a la electrònica… i als no tan infants!

Treballant amb petites peces imantades per al seu fàcil muntatge i també amb la possibilitat, si es desitja, de programar-los a través de l'Scratch. Cada un dels participants va deixar llibertat a la seva imaginació i va crear a través de les accions d'entrada i les reaccions de sortida que ofereix aquestes eines, diferents enginys que feien des de llums de colors, vibracions o músiques. Com si fos un joc de construcció, ens permeten crear fins on ens digui la nostra imaginació: tot un món per explorar amb petits i grans.

(LittleBits també són material de cessió de la Xarxa Punt TIC per al préstec entre els seus Punts per a poder realitzar tallers)

Després del dinar que va reunir tots els participants al voltant de la taula compartint més que bits i codis, va arribar la sobretaula amb els robots. El tercer bloc: + Robots! – abelles, peces de lego… quines altres maneres tenim de posar robots a les aules? En aquest moment vam veure diferents robots i experiències que s'estan utilitzant en diferents espais, com la universitat amb el concurs LegoLeague o els que utilitzen o fins i tot creen a punts com el del Punt Òmnia Marianao. Ambdues experiències des d'àmbits ben diferents però units pels robots i els seus reptes. A més, vam poder conèixer també altres propostes com la impressió 3D i programes per generar les peces a imprimir i poder crear qualsevol objecte com fins i tot els propis robots o les pròpies impressores.

També en aquest bloc altres participants que tenien robots van compartir-los amb la resta per explorar-ne les possibilitats. Vam acabar el bloc programant els Robots de Lego com els que concursen a la Lego League i vam poder veure com de complicat, però estimulant alhora, pot ser resoldre els circuits que es proposen i les utilitats que se li pot donar.

Finalment i per tancar la trobada en quart Bloc: Propostes de baixa tecnologia – però… què fem amb cartró i plastilina si estem parlant de robòtica?

En aquest darrer bloc vam veure com la tecnologia no sempre va lligada a una alta inversió econòmica. Vam veure diferents les possibilitats de la plastilina conductiva, realitzada amb materials habituals a totes les cuines i que permeten la conductivitat d'energia permeten crear circuits electrònics amb aquest material. I també vam veure la construcció d'un braç de cartró que a través d'un joc de gomes podia moure's com un braç normal articulat.

En resum, en aquesta Trobada hem aprés que amb creativitat i una mica d'imaginació les tecnologies ens ajuden a donar resposta a necessitats però també ens permeten desenvolupar competències de diferents caràcters. Que podem apropar-nos a projectes de robòtica des d'una manera més lúdica, centrant-nos en l'auto-exploració, o definir projectes a partir d'activitats més pautades. Que tenim recursos a l'abast que ens han de permetre adaptar-nos i conèixer les lògiques i funcionaments d'aquestes eines i transmetre-ho als participants que s'acosten amb curiositat a les nostres sales per saber una mica més de robòtica, programació o allò que els cridi més l'atenció.

Us deixem amb unes quantes fotografies per a que us feu a la idea de com de divertida va ser la trobada i animar-vos a venir a les properes.

Afegeix un nou comentari

Plain text

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
CAPTCHA
Aquesta pregunta es fa per prevenir els enviaments automàtics de correu brossa.